Selv midt i eksamenstid og travle vårdager er det fornuftig å unne seg en real kaffepause. Ikke bare senker avbrekket stressnivået i kroppen, men kaffen bidrar også til å holde deg våken, øke konsentrasjonen og skjerpe fokuset!

Tidligere på bloggen har vi skrevet om hvordan kaffens gunstige innhold av antioksidanter kan være med på å motvirke kreft og om kaffepausens betydning for arbeids- og livsglede. I disse tider, hvor det for mange lurer en eksamen like om hjørnet, eller hvor vårens mange planer og gjøremål tårner seg opp, kan det være nyttig å vite at kaffepausene i tillegg er verdifulle for læring og mestring!

Bedre hukommelse, færre feil og økt oppmerksomhet

I perioder med mye stress og lite søvn har ikke hjernen overskudd nok til å hente seg inn og lagre ny kunnskap i langtidshukommelsen, noe som gjør at vi har vanskeligere for å huske det vi nettopp har lært.

Forskning publisert i forskningstidsskriftet PLOS One viser imidlertid at en kopp kaffe bidrar til at hjernen våkner og får den ekstra energien den trenger for å rydde opp i hodet og dirigere kunnskapen til de rette hukommelsessentrene. Så samtidig som at vi ikke skal kimse av den gode nattesøvnen, kan altså kaffen være en venn i nøden når nettene blir litt for korte.

Nyere forskning fra University of California viser dessuten at koffeinet i kaffen gjør oss mer skjerpet, mer oppmerksomme og i bedre stand til å unngå feil.

Med andre ord: Unn deg for all del en real kaffepause – særlig når det stormer som verst.

 

Foto: @thoughtcatalog / Unsplash