Coffee on TV

By 20. februar 2016februar 24th, 2016Kaffe i kulturen

På samme måte som kaffemaskinen har blitt en uunnværlig del i mange nordmenns arbeidshverdag, synes kaffekoppen uunnværlig i populærkulturen. Hvordan hadde for eksempel film og TV klart seg uten kaffe de siste femti årene?

tiffanys

La oss starte med den ikoniske åpningsscenen i Breakfast at Tiffany’s fra 1961. Her står Audrey Hepburn, i rollen som Holly Golightly, og titter lengselsfullt på diamantene i utstillingsvinduet til den eksklusive gullsmedkjeden Tiffany’s. I hånden har hun frokosten sin – en croissant og en kopp ta-med-kaffe. Når hun pirker på croissanten og tar en slurk av kaffen, er hun allerede selve innbegrepet av New York chic – nesten 40 år før Sarah Jessica Parker, i rollen som Carrie Bradshaw, inntar byens kaffebarer med lap-top og skyhøye «Manolos».

Selv om Carrie Bradshaw i tv-serien Sex & the City nok er best kjent for sin høye føring av «cosmopolitan»-drinker, drikker hun kaffe. Mye kaffe. «I need a coffee the size of my head», utbryter hun for eksempel etter litt for mange cosmopolitans. Og Carrie er langt fra den første som på 90-tallet nødvendiggjør kaffe på tv-skjermen.

Vennegjengen i Seinfeld møtes jevnlig på «the local coffee shop». Tilsvarende foregår halve handlingen i tv-serien Friends på kaffebaren Central Perk. I Seinfeld og Friends er kaffe selve limet som binder vennene (og tv-seriene) sammen. Kaffen står ikke i fokus, men er likevel uunnværlig. I kultserien Twin Peaks spiller kaffen derimot en rolle. I Twin Peaks er spesialagent Dale Cooper kaffeelskeren fremfor noen. For Cooper er det ingenting som slår «a damn fine cup of coffee» – helst «black like midnight on a moonless night».

dalecooper1

Listen over tv- eller filmøyeblikk hvor kaffen bidrar til en punchline, blir en del av hovedkarakterens egenart, eller bare skaper en stemning er uendelig. I 2003 kunne en til og med gå på kino og se filmen Coffee and Cigarettes – hvor kaffe så å si deler hovedrollen med sigaretten. Men hvor sigaretter i dag er i ferd med å forlate populærkulturen helt, kan vi vel fastslå at kaffen har kommet på skjermen for å bli.

Kontakt oss

Kontakt oss for en uforpliktende prat

Ring oss på 55 25 99 25

Eller send oss en melding: