Skip to main content

Båtkaffe når kun det beste er godt nok

By 7. juni 2017mars 6th, 2020Kundeportrett, Kunder
Bergen Marinesenter

Da Ståle Daae Børnes spinket og sparte til egen båt på barneskolen, for så å bunnsmøre den og selge den videre til en i parallellklassen for dobbel pris, var livsløpet hans satt. Nå driver han Bergen Marinesenter AS i C. Sundts gate i Bergen, med klukkende luksusbåter, utsikt over Bryggen og frisk sjøbris i kontorlokalene.

 

Etter flere år som båtforhandler i store systemer, lengtet Ståle etter en mindre og mer effektiv bedrift. Det resulterte i Bergen Marinesenter AS, og siden 2011 har han i rollen som båtmegler solgt brukte båter med filosofien om at det er de godt ivaretatte båtene som er verdt å selge videre.

– Det viktigste for oss er at kundene våre er sikret en fin sesong, forteller Ståle. Det gjør vi ved å kartlegge båtene vi formidler og sørge for at selger og kjøper er på linje, og har en felles forståelse av båtens tilstand. Vi sjekker historikken og besiktiger båtene før vi bestemmer oss for å selge dem, og noen ganger takker vi heller nei til oppdrag om noe er uklart eller om båtene ikke er i henhold til vår standard. Utover dette ønsker vi at kundene våre helst ser og tester båten de er interesserte i før de kjøper den.

Det snakkes i havnene

Fokuset på kvalitet og gode rutiner har gjort Bergen Marinesenter AS anerkjent. Båtene de tar inn selges hurtig videre – noen til og med før de legges for salg. Som følge av sitt gode renommé får Ståle nye kunder uten å bruke mye penger på reklame.

– Oppdragene kommer av seg selv, og jeg har brukt minimalt på markedsføring. Folk ”snakker i havnene”, og dette er kanskje vår viktigste suksessfaktor, smiler Ståle.

Oppdragene har definitivt ballet på seg, og siden starten i 2011 har Bergen Marinesenter AS solgt over 500 båter til båtglade folk over store deler av verden.

– Kundegruppen vår strekker seg utover hele Norge, men også til Hellas, Færøyene, Shetland, Island og England har vi solgt båter. Folk finner oss på nett, og derfor legger vi vekt på å gjøre oss gjenkjennelige og annonsere båtene våre skikkelig. På bildene våre ser du nesten alltid Bryggen i bakgrunnen, og det skal være et kvalitetstegn.

Varm suppe til fjordkalde kunder

De siste tre månedene har Ståle hatt et ekstra ess i ermet når det kommer til å gi kundene en god opplevelse. I det ene hjørnet av kontoret har han gitt innpass til en kaffemaskin fra Polardrikk.

– God kaffe er viktig for førsteinntrykket, og vi serverer alltid kundene en kopp når de kommer innom. Med Polardrikk får de kaffe brygget på skikkelig ferske kaffebønner, med eller uten fløte og kanel på toppen – eller suppe, hvis de er kalde etter å ha prøvekjørt båtene på fjorden, forteller Ståle begeistret.

Viktig med selvgående underleverandører

Når Bergen Marinesenter AS skulle ha en kaffeleverandør til kontoret var det særlig et kriterium som veide tungt; at leverandøren skulle være selvstendig.

– Vi er et lite og effektivt kontor, og selv er vi alltid opptatt med båtene, sier Ståle. Da er det veldig viktig for oss at alle underleverandørene er selvstendige, og det er Polardrikk. Da vi bestilte maskinen sa vi bare hva vi ville ha og hvor vi ville ha det, så kom Polardrikk og fikset alt for oss, utbryter han.

– Vi er borti alle typer folk, sier Ståle. – Men en ting har alle til felles; at de setter pris på en god kopp kaffe.